Bygglov beviljat

Vid det extra årsmötet i slutet av juli fick Ljugarns IF:s medlemmar säga sitt i frågan om padelbanornas vara eller icke vara på Björkvallen. Efter ett konstruktivt möte där många bra infallsvinklar lyftes, från såväl grannar som besökande ljudexperter, genomfördes en omröstning.

Inför omröstningen hade flera alternativa placeringar av padelbanorna märkts ut på Björkvallen, för att förenkla beslutet för medlemmarna.

Resultatet av omröstningen visade att majoriteten av de närvarande medlemmarna

• röstade ja till padelbanor på Björkvallen.

• önskade placera padelbanorna bredvid bana 1, det vill säga där basketplanen idag ligger. En plats som valdes med hänsyn till Björkvallens framtida möjliga utveckling, och som innebär att björkarna får vara kvar i linje med Hålvägen och att fotbollsplanen förblir ograverad.

Med detta resultat som utgångspunkt togs en ny ritning fram av LIF:s ordförande Göran Andersson (han är inte bara tennisspelare, han är byggnadsingenjör också). Förslaget skickades in till Byggnadsnämnden i augusti och styrelsen har nu mottagit beskedet att bygglovet formellt har beviljats.

Det innebär att den fortsatta planeringen av projekt padel nu går vidare. Glädjande för alla racketbollintresserade i Ljugarn med omnejd, och glädjande även för Allmänna Arvsfonden som har beviljat ett finansiellt bidrag på 600 000 kronor till LIF för sin satsning på padel där barn och ungdomar är en central målgrupp.

Värt att nämna är också att det vid extramötet i juli visade det sig att det finns en erfaren padelspelare och -tränare i byn. Carl-Gustav Fabiansson, nybliven Ljugarnbo och medlem i LIF, som direkt anmälde sitt intresse för att arrangera sommarskola för padelintresserade barn och ungdomar framöver. Härligt att vi blir fler som engagerar oss för kommande generationer på Björkvallen!

Håll utkik här på hemsidan där vi håller er uppdaterade om framdriften av padelprojektet.

Ha det bra i höstrusket!

/Styrelsen

Välkomna på årsmöte!