Ljugarn Open 2020

Nu närmar sig årets upplaga av Ljugarn Open och redan nu är ni varmt välkomna anmäla er. Dock sker anmälningarna i år genom tennisförbundets system, all information du behöver finns nedan.

När: Lördagen den 18 juli - lördagen den 25 juli

Var: Björkvallen, Ljugarn

(första och sista dagen nyttjas endast vid extra stort antal deltagare)

Information om anmälan

Vi använder i år tennisförbundets online-system TournamentSoftware (i samarbete med Smedslättens LTK som medarrangör).

Detta underlättar på många sätt men innebär en annorlunda anmälningsprocedur. Det går dock fort och enkelt om du bara följer instruktionen nedan!

Om du saknar tävlingslicens måste du först registrera en motionärslicens, vilket är gratis, då gör du såhär:

1. Gå in på svtf.tournamentsoftware.com

2. Uppe till höger, klicka ”login” och sedan ”registrera dig”

3. Följ instruktionerna och fyll i efterfrågade uppgifter, välj licenstyp ”Motionär, kategori 4” och välj valfri klubb, exempelvis den klubb du brukar spela på hemma (Ljugarns IF finns inte med i listan)

4. Slutför registreringen

Spara dina licensuppgifter till kommande år!

När du har en registrerad licens:

1. Gå in på svtf.tournamentsoftware.com

2. Klicka login och använd dina (nya) inloggningsuppgifter

3. Sök Ljugarn Open uppe i sökfältet

4. Klicka på orange ikon ”Anmäla” uppe till höger, välj de klasser du vill spela och slutför anmälan (det räcker att ange namn på dubbelpartner)

5. Betalning sker på plats vid första match

Deadline

Senaste tidpunkt för anmälan är onsdag den 15 juli 2020 kl. 23:59.

Pris

150kr per singelklass och 75kr per dubbelklass för medlemmar. Dubbla priset för icke medlemmar. Medlem blir du på Matchi.se, registrera konto och sök Ljugarns IF.

Lottning

Lottning publiceras på svtf.tournamentsoftware.com samt på tavlan vid klubbhuset senast fredag den 18 juli 2020.

För att flytta en match måste båda spelarna/paren vara överens, annars måste spelare som inte kan spela utsatt tid lämna W/O. Kontakta alltid tävlingsledningen när matchflytt har avtalats och meddela ny tid.

Klasser

Ljugarn Open 2020 spelas i följande klasser:

1. Dam Singel A

2. Dam Singel B

3. Dam Dubbel

4. Herr Singel A

5. Herr Singel B

6. Singel Old Boys (+55)

7. Herr Dubbel A

8. Herr Dubbel B

9. Mixed Dubbel – herr och dam, inga andra restriktioner

10. Generationer Dubbel – en spelare från vardera generation i samma familj, dvs. en mor eller far tillsammans med sin son, dotter eller barnbarn.

11. Flickor/pojkar 10 (små barn, mjuk boll, en eftermiddags, lek med medalj)

12. Flickor Singel <12*

13. Pojkar Singel <12*

14. Flickor Singel 15*

15. Pojkar Singel 15*

16. Junior dubbel (alla åldrar upp till 18, pojkar och flickor i valfri konstellation)

* Åldersgränserna är indikativa och inte ett krav.

Spelform

Samtliga vuxenklasser avgörs i utslagsform där endast vinnaren går vidare till nästa omgång. Seedning sker baserat på tidigare resultat i Ljugarn Open.

Herr Singel A och Dam Singel A spelas i bäst av tre fulla set med tiebreak i ställning 6-6.

Övriga vuxenklasser samt ungdomsklasser (förutom klass 11) spelas enligt modern ”dubbelmodell”, dvs. bäst av tre set där de första två seten är fulla men spelas med ”no-add” dvs ingen fördel. Sista set är Match Tiebreak till 10 vunna poäng (eller 2 poängs marginal). Vid no-add väljer mottagaren servesida. För frågor, kontakta Matchvärdarna på plats!

Klass 11 är en prova på-klass, där vi anpassar formatet efter deltagandet på plats. Hela tävlingen sker på ett par timmar.

Bollar

Bollar (Wilson Roland Garros All Court) tillhandahålls av sekretariatet inför match. Tävlingssekretariatet avgör när bollar behöver bytas ut. Mjuka bollar i klass 11.

Prisutdelning

Direkt efter herr- och damfinalen.

Städdag

Söndag den 5 juli 2020 träffas vi klockan 10:00 för Årsmöte samt för att städa och göra i ordning anläggningen. Ju fler vi är desto fortare går det. Minst en från varje familj som deltar bör närvara, gärna två.

Priser

Om du vill sponsra eller bidra med priser, kontakta Cecilia Grufman på ljugarnsif@gmail.com.

Matchvärd

Ställ upp som matchvärd, matchvärdar ansvarar för att starta matcher, att se till att det finns bollar och att hjälpa till med att torka banor i händelse av regn etc. Anmäl dig på listan som sätts upp på anslagstavlan på klubbhuset från och med städdagen!

Kontakta tävlingsledningen

I första hand email till: LjugarnOpen2020@gmail.com

Matchvärdar på plats för information om tider, väder, etc: 0767-651707

Om brådskande: Ulf Vucetic (0708-168742)

Vid osäkert väder

Kall dryck och gott kaffe!