Uppdatering och tillbakablick

Kära LIF:are!

Vi börjar ana solens värme och sommaren närmar sig steg för steg. Styrelsen i Ljugarns IF vaknar då upp ur sitt vinteride, sträcker på sig och sätter sedan raskt fart med planeringen av sommarens aktiviteter!

Då frågor om bland annat medlemskap, tennisskola, Ljugarn Open och padelbanor börjar strömma in, vill jag här ge en liten uppdatering på vad som sker i vår förening och vad vi alla kan förvänta oss av 2021. Men först en liten tillbakablick!

2020 – ett aktivt år trots pågående pandemi

År 2020 var förmodligen det mest aktiva året i LIFs historia. Antalet registrerade medlemmar dubblerades till cirka 650 jämfört med året innan, vilket delvis förklaras av att fler registrerade sina barn i familjemedlemskapen. Men det var också en följd av de satsningar som gjorts inför året, med bland annat två nya padelbanor, renovering av alla fyra tennisbanorna samt öppnandet av café (bemannat med banvärdar) på Björkvallen under högsäsongsveckorna.

Under året genomfördes för våra unga medlemmar tennisskola, padelskola, basketskola och fotbollsskola. Vi höll också ett antal kurser för de till åren lite längre komna, i både padel och tennis, samt genomförde Ljugarn Open i tennis med rekordantal deltagare och därtill även Ljugarn Open i padel för första gången. Landet (Ljugarns IF) besegrade Staden (Visby TK) i sommarens traditionella lagmatch och i stället för tennisfest hölls avslutningsdrink på Björkvallen i samband med finalerna i Ljugarn Open. Mer om detta finns att läsa här på hemsidan samt i den kommande årsrapporten för 2020.

Sammantaget blev det alltså en mycket aktiv och händelserik sommar på Björkvallen, vilket också innebar ett starkt ekonomiskt resultat för föreningen. Efter justering för investeringar och bidrag i samband med byggnation av padelbanorna uppgick det kassapåverkande resultatet till cirka 493tkr, jämfört med 86tkr under föregående år.

Uppföljning avseende enkät om padel och nya banor

Den enkät vi genomförde under hösten 2020 var tydlig i det avseendet att medlemmarna vill bygga fler padelbanor om det är möjligt. Det var mycket svårt att få tider under framförallt de sista tre veckorna i juli. Styrelsen har därför påbörjat beredning, inklusive bygglovsansökan och säkerställande av finansiering, för ytterligare två padelbanor. Dessa kommer emellertid inte byggas inför sommaren 2021, utan vi räknar med att hålla ett extra årsmöte i slutet av sommaren 2021 för att besluta om eventuell sådan byggnation inför 2022. Delvis på grund av att vi ännu ej har erhållit bygglov, men också då styrelsen anser att det är klokt att vänta ett år och se hur efterfrågan på tider utvecklas, beaktat att det inför 2021 byggs totalt minst fem nya padelbanor i närområdet (på Ljugarns GK, i När samt på Gumbalde Resort).

Klagomål avseende ljudbild

Flera av våra grannar påtalade under 2020 problem med störningar från idrottsplatsen och lämnade även med anledning av detta en formell klagan till Region Gotland. Styrelsen har bearbetat denna fråga under året, enligt direktiv från kommunen. Vi har bygglovssökt för att sätta upp en ljudbarriär bakom padelbanorna (i samband med eventuell byggnation av ytterligare banor), men denna byggnation kommer som sagt ej att genomföras inför sommaren 2021. Vi kommer dock från föreningens sida att verka för begränsat ljud från exempelvis högtalare, visselpipor, musik mm, samt därutöver sätta upp fler och tydligare skyltar avseende våra öppettider, för att minska störningar från bollar på tidiga morgnar och sena kvällar. Det har tyvärr varit vanligt förekommande med olovligt spel både före och efter tillåtna tider, vilket är dels svårt att förstå då informationen på plats är mycket tydlig, dels väldigt beklagligt då det verkligen stör grannarna. För att ytterligare motverka problemet med störningar på kvällstid, inte bara från bollar utan kanske framförallt från musik och allmänt ”stök”, kan LIF komma att medverka till en ”kvällsvakt”, genom att be er som medlemmar att bidra med närvaro under en kväll i juli för att se till att det är lugnt på platsen. Detta förutsätter dock att någon som berörs direkt av problemen tar projektledning för ett sådant initiativ, eftersom det handlar om störningar på en öppen plats, inte från föreningens verksamhet.

Aktiviteter 2021

Under våren renoveras gräsytan på fotbollsplanen och därför får denna inte beträdas så länge det sitter avspärrningsband runt den. Sprid gärna denna information till era barn så att planen inte blir förstörd innan sommaren!

Sommaren 2021 kommer vara späckad med aktiviteter och vi publicerar snart årets kalendarium här på hemsidan, med anmälningslänkar och kontaktpersoner för olika evenemang. För barnen blir det, vid sidan om det dagliga fotbolls- och basketspelandet, tennisskola, padelskola, basketskola och därtill eventuellt även en fotbollsskola. Anmälan till tennisskolan och padelskolan är redan öppen på matchi.se, där ni också kan förnya ert medlemskap. Det blir även Ljugarn Open JR i tennis i anslutning till tennisskolan. Ljugarn Open spelas både i tennis och padel. Dessutom kommer vi ha ett antal vuxenkurser i tennis, dock sannolikt ej i padel då trycket på banorna varit så hårt. Banvärdarna kommer precis som i fjol vara på plats 08:30-18:30 alla dagar, men i år redan från midsommarveckan och ytterligare sex veckor därefter. På plats finns dryck, kaffe, snacks, rackets, bollar mm.

Vi planerar vår verksamhet för en vanlig och helt öppen sommar, men vi kommer naturligtvis att anpassa vår verksamhet utifrån krav och rekommendationer i relation till COVID19.

Årsmöte

Den 15 maj planeras enligt separat kallelse årsmöte via Teams och eventuellt även fysiskt beroende på hur pandemin utvecklas under våren, vi hoppas att så många som möjligt vill delta i detta.

Vi ser fram emot att träffa er alla snart på Björkvallen och önskar er alla en glad påsk!

För styrelsen, Ulf Vucetic

Ordförande Ljugarns IF