Välkommen till Björkvallen 2022!

Hej alla LIF:are!

Vi vill från styrelsen hälsa er alla välkomna tillbaka till Björkvallen, nu när sommaren äntligen är här!

Björkvallen är finare än någonsin. Tennis- och padelbanorna är öppna sedan flera veckor. Fotbollsplanen har växt till sig och även basketplanen står redo för spel. Härliga förutsättningar för en aktiv sommar alltså!

Om vi ska beskriva den kommande sommarens aktiviteter så kan vi mycket sammanfattat säga att det blir precis som 2021!

Från och med måndag 27/6 kommer vi som ifjol att ha banvärdar på plats 7:45-19:15. Det blir säkert en liten uppstartsfas, men inom kort kommer ni kunna hyra rackets, köpa bollar och dryck, samt uppdatera er "summer outfit" med våra fina Ljugarns IF-kläder.

Precis som under de senaste åren använder vi Matchi.se för att bli medlem och för bokning av de flesta aktiviteterna, och vår hemsida samt Facebooksida för löpande information. Här på hemsidan hittar ni kalendarium med länkar till anmälningar till exempelvis tennis- och padelskola, vuxenkurser och padel-KM. Försök att i största möjliga mån söka information på hemsidan, snarare än att kontakta oss med specifika frågor om tider etc (se till exempel vår Frågor & svar-sektion här). Minst 90 procent av de frågor vi får besvaras på hemsidan.

Öppettiderna 2022 kommer att vara desamma som 2021 (baserat på ett beslut fattat av Regionen under våren 2021). Padel spelas 8-19 (och inga andra tider!). I övrigt är anläggningen öppen till 21, varefter vi vill att det är tyst. Vänligen respektera dessa tider, tänk på våra grannar och visa omsorg. I detta sammanhang vill vi informera om att några grannar driver en process mot Regionen avseende upplevda störningar från Björkvallen. Inför sommaren 2022 har Ljugarns IF upprättat en egenkontroll samt tillsatt en grupp (Trivselgruppen) för att verka för att alla trivs på och runtom Björkvallen. Efter fortsatta klagomål under slutet av 2021 och början av 2022 fattade Regionen ändå i slutet av maj 2022 ett nytt beslut innebärande betydande restriktioner av LIFs verksamhet (såväl vad avser öppettider som utbud av aktiviteter). Då beslutet fattats utan att föreningen först givits möjlighet att yttra sig över gjorda klagomål och inlämnade dokument, upphävde Länsstyrelsen Regionens beslut på formell grund (efter att LIF överklagat detsamma) och återförvisade frågan till Regionen. Processen förväntas fortsätta under 2022 och i tillägg till att den tar mycket tid för styrelsen, trivselgruppen och andra engagerade medlemmar, medför den betydande kostnader för Ljugarns IF. Dels måste vi anlita externt ombud för att hantera den rättsliga delen av processen, dels är verksamhetsutövaren skyldig att betala ersättning till Regionen för nedlagd tid. Givet att ett av de inlämnade klagomålen var närmare 50 sidor långt, och därtill innehöll bilagor om närmare 500 sidor, blir arbetet omfattande. Vi räknar med att kostnaderna under 2022 som uppstår som följd av denna process kommer att överstiga 100 000 kr, vars finansiering vi får diskutera på kommande årsmöte (som sammanfaller med städdagen den 3/7).

Slutligen; under de senaste åren har vi tyvärr haft en del skadegörelse under och direkt efter midsommar. Häromdagen krossades exempelvis glas på en av tennisbanorna som Jocke och Persa Schött var snälla att genast sopa upp. Ta gärna en sväng förbi Björkvallen på vägen hem för att kolla att det är lugnt på platsen!

Hoppas att ni haft en fin midsommar!

Anmälan till Ljugarn Open 2022 ÖPPEN

Inbjudan till årsstämma den 3:e juli 2022