Ljugarn Open försnack

Förra årets segrare av herrsingel A: Filip Engström står framför anslagstavlan cid klubbhuset med förra årets priser och pokal.

Tennis lovers, imorgon är det dags!

Lottningen är publicerad på nätet, samt anslagen på tavlan nere på Björkvallen. 142 spelare medverkar till 175 starter, vilket innebär att totalt 165 matcher kommer att gå av stapeln på Björkvallen under kommande vecka. Vi är därmed Gotlands största, men också gladaste, tennistävling!

Nytt för i år är att ni genom att delta i Ljugarn Open stöttar I Move For Cancer – genom ett bidrag från Ljugarns IF med 1kr per spelat game. Det blir några tusen game under veckan, men den som vill kan också bidra direkt själv, exempelvis genom att köpa armband i sekretariatet. Alla pengar går oavkortat till Barncancerfonden.

Många av er har haft frågor om ”tennisfesten”. Schemat är nu lagt med finaler på fredag – och om detta håller blir det drinks och DJ på Våffelmagasinet från 21 på fredag. Om det blir större regnavbrott och finalerna skjuts till lördagen, samordnar vi avslutningen med utedisco-kvällen på Brunan. Mer information om detta följer mot slutet av veckan.

Årets lottning innehåller som vanligt ett antal godbitar och som ni alla vet går ingenting som sker på Björkvallen tävlingsledningen förbi. What happens on Björkvallen - stays on Facebook, som vi brukar säga.

Vi kan börja med att konstatera att såväl Victoria Högset som Filip Engström är på plats, redo att försvara sina respektive singeltitlar. Victoria varvar träningen med att fila på nya huset och har sett mycket stark ut på banan. Filips form är lite mer av ett frågetecken, men står han inte på padelbanan som tränare så hittar ni honom förmodligen med en bollhink på tennisbanan. På fråga hur tennisformen är svarar Filip: ”Sådär, har ju inte spelat på riktigt på ett tag nu, men tillräckligt bra är den nog”. Frågan är dock om han underskattar motståndet? Eller överskattar sig själv? För att citera en skäggbeprydd tvilling hemmahörande i Vitvärstrakten: ”Filip blir ju äldre och äldre, men jag är ju fortfarande jag”. Nu kommer tyvärr inte detta tidsfenomen till tvilling till start, då han är hemma på fastlandet för att övervaka sitt husbygge, som förefaller framskrida i ungefär samma takt med vilken han själv anser sig åldras. Men det finns ju exempelvis andra tvillingar på ön, vi har Jonas Widengren tillbaka, vi har juniorer vars främsta motstånd sitter någonstans mitt mellan öronen, plus en rad andra hungriga kombattanter som drömmer om att få lyfta bucklan. Utgången av herrarnas A-singel skulle kunna anses vara mer oviss än på länge.

I damdubbeln återgår honnören till Susanne Vucetic och Cecilia Grufman, som vunnit flera år tidigare, då Victoria Högset och Annika Hogen inte spelar ihop i år. Annika Hogen spelar i stället med det unga löftet Sofie Dahl, som ni säkert träffat i tennisskolan, där hon utbildar nästa generation Ljugarn Open-spelare. Här har vi alltså en mogen tjej som spelar lugn, klok och balanserad tennis, tillsammans med en förmåga som slår hårt, vilt men som från tid till annan spelar med nerverna utanpå kroppen. Dessa två kan bli en giftig kombination och det står naturligtvis var och en fritt att spekulera i frågan om vem som är vem.

I herrdubbeln har Jack Melcher-Claesson och Stefan Noble vunnit två raka titlar, vilket innebär att Jack nu har möjlighet att vinna tre år i rad. Detta vore onekligen en bedrift, varför herrdubbeln är något som Jack tar på visst allvar, för att uttrycka det milt. I avsaknad av sin gamle partner, som tar det på lite mindre allvar och därför är hemma och tittar djupt ner i den grop som han kallar ett bygge, har Jack setts stryka gata upp och gata ner i skymningen, som en hemlös jamande gatukatt, i jakt på en ny partner med potential för ett titelförsvar. När anmälan kom in stod det klart att Jack hade misslyckats kapitalt i sitt försök att hitta en lokal förmåga, men att han å andra sidan föreföll ha nått framgång i fjärran. Hade Jack verkligen åkt hela vägen till Bengali för att finna en partner? Han hade nämligen anmält sig tillsammans med en viss Guran, som ni alla säkert vet regerar som bandarernas hövding i Bengali, från sitt säte i Dödskallegrottan. Det hade förvisso varit spännande att få se dessa två spela tillsammans, särskilt beaktande att Jack under tävlingens gång tenderar att ta på sig allt fler neoprenskydd och därmed bli mer och mer lik Gurans bäste vän, Fantomen. Nu visade det sig emellertid att jag läst anmälan lite fort och att partnern inte alls heter Guran, utan Guren. Så där svävade jag iväg lite i fantasin skulle man kunna säga.

Kalle Guren, som bor i Katthammarsvik, är enligt en källa som tillsammans med sin partner just spelat en träningsmatch mot detta nykomponerade par, men som gärna vill vara anonym ”…en jäkel på att lira. Tung serve, stabila grundslag och bra volley som f-n”. Efter träningsmatchen sågs för övrigt samme anonyme sagesman, som själv har spelat en hel del tennis genom åren och som sommartid bor i en gul gård nere vi hamnen, sitta på Espegards med en hel bakplåt med munkar framför sig, som han plikttroget mumsade i sig tillsammans med sin dubbelpartner Putte Erickson (som inte sagt något om att vara anonym). Med ställningen AIK-Djurgården 18-0 i game förefaller Jack och Kalle gå in som favoriter A-dubbeln. Att Jack - om han tar sig dit - bär hel neoprendräkt i finalen kan vi räkna med, det är sedan gammalt. Huruvida Guren kommer iförd endast bastkjol får tiden utvisa, men vad vi vet med säkerhet redan idag, är att Persa är proppmätt och därför inte behöver någon middag ikväll.

Matchstart imorgon 11:00. Stort lycka till och glöm inte att ha kul!

/Tävlingsledningen

Efter sol kommer regn