Enkät om LIF:s vidareutveckling samt information om bygglov

Hej LIF-medlemmar!

Med denna enkät vill styrelsen samla in medlemmarnas synpunkter rörande:

• eventuell byggnation av bullerplank och två nya padelbanor

• finansieringsform

• eventuell byggnation av utegym och var ett sådant bäst skulle placeras

• prioritering mellan utegym och vatten och avlopp

Under hösten 2020 genomfördes en enkät, som gav ett starkt stöd till styrelsen för att utvärdera möjligheten att bygga ytterligare padelbanor på Björkvallen. Ljugarns IF har därför ansökt om - och nu i dagarna erhållit - bygglov för att uppföra dels ett bullerplank, dels två nya padelbanor inför 2022.

Enligt bygglovet skulle padelbanorna uppföras i fil, väster om de två befintliga banorna (där det nu är en tillfällig fotbollsplan) och omges av ett bullerplank i väster och norr. Under bygglovsprocessen har Byggnadsnämnden (trots att byggnationen bedömts vara planenlig) hört grannar och beaktat deras synpunkter avseende bland annat ljudbilden. Nämnden har också tagit hänsyn till det föreläggande och den utredning som ledde fram till detta, från Enheten för Miljö och Hälsa, Region Gotland. Mer information om bygglovet hittar ni här.

Beläggningen av padelbanorna har varit mycket hög, även under 2021 och liksom ifjol framförallt under sommarmånaderna. Padelverksamheten har därför haft en betydande positiv inverkan på föreningens ekonomi även 2021. Från att tidigare ha gått med en mindre årlig vinst, som över tid varit tillräcklig för att underhålla tennisbanorna mm, är det vår prognos att överskottet 2021 kommer att uppgå till minst 300-400tkr. Ekonomin skulle enligt styrelsens bedömning, i ljuset av den fortsatt starka efterfrågan, ytterligare stärkas av två nya banor, vilket på sikt också skulle möjliggöra än bättre förutsättningar för en fortsatt vidareutveckling av idrottsplatsen. Det är också styrelsens bedömning att efterfrågan är tillräckligt stor för att två banor till skall bära sig ekonomiskt. Trots att det har byggts flera nya anläggningar i närområdet har intresset varit mycket stort för att spela padel centralt i Ljugarn även denna sommar.

De två första banorna finansierades genom lån från ett 15-tal medlemmar (50tkr vardera). Lånet löper med en ränta i form av 10 förbokningsbara padeltimmar per år och långivare. Föreningen står ingen ekonomisk risk för dessa lån, eftersom amortering endast sker från padelintäkter, vilket styrelsen ser som positivt. Modellen har samtidigt medfört att det har varit svårare för icke-finansiärer att boka tider under de mest hektiska veckorna i juli (även om detta problem bedöms ha minskat 2021 då bokningsrutinerna ändrats).

Vad avser finansiering av de två eventuella nya banorna (och bullerplank), finns tillräckligt intresse för att finansiera dessa med samma modell som tidigare, dels genom att gamla lån ligger kvar, dels genom att uppta nya likadana lån. Fördelarna med detta är att det är enkelt och att föreningen alltjämt inte står finansiell risk. Nackdelen är att vi fortfarande har kvar förbokningsrätter, även om antalet sådana timmar inte skulle öka nämnvärt i absoluta tal eftersom nuvarande lån till stor del kan amorteras efter 2021. Jämfört med läget idag skulle antalet förbokningsbara tider vara något fler, medan det totala antalet tider skulle vara dubbelt så stort.

Föreningen skulle eventuellt och till del (detta har inte undersökts närmare ännu), som alternativ, kunna ta upp lån i banken, till ungefär samma ränta. Föreningen skulle då bära den finansiella risken för återbetalningen av banklånet. Fastigheten skulle behöva intecknas, etc. Styrelsen ser detta som ett sämre alternativ, dels på grund av den ekonomiska risken, dels då banklån i så fall skulle kunna utnyttjas för andra investeringar som inte genererar intäkter (exempelvis vatten och toaletter, utegym etc).

Slutligen har Ljugarns IF haft en dialog med Utvecklingsbolaget Ljusa Udden avseende ett utegym. Budgeten för ett sådant bedöms vara 150-200tkr och frågan har ställts om Ljugarns IF vill finansiera detta eller del därav. Det kan antingen läggas på strandängen, där många promenerar eller springer, eller på Björkvallen. I slutet av enkäten finns därför frågor om medlemmarnas inställning till att finansiera detta ur föreningens kassa och löpande ekonomi, beroende på var det skulle vara beläget, samt om detta skulle prioriteras före eller efter vatten och avlopp (toaletter) på Björkvallen.

Klicka här för att komma till enkäten. https://forms.gle/zf5CJsoPFErvMk8g8

Tack för att du deltar, dina synpunkter är viktiga för oss!

Ljugarns IF
Styrelsen

Sista dagen med banvärdar

Så var Ljugarn Open 2021 till ända!