Ljugarn Open: Nu är spelschemat uppe!

Tennisvänner!

Nu är lottning och preliminära tider publicerade på svtf.tournamentsoftware.com, välkomna till Ljugarn Open 2021!

Ifjol var vi 140 unika deltagare i vuxenklasserna, i år har 145 personer anmält sig, dessutom i lite fler klasser, så det blir nytt rekord 2021 avseende såväl antal deltagare som antal starter. Herr Singel B blir den största klassen med 42 deltagare, följd av Mixed Dubbel med 27 par. Old Boys är endast fyra och spelar därför pool (alla möter alla) medan övriga klasser spelas som klassiska träd där det är vinna eller försvinna som gäller från första match.

Seedningskommittén, bestående av Annika Hogen, Mulle Schröder, Jack Melcher-Claesson samt undertecknad Ulf Vucetic har idag sammanträtt för att i detalj nagelfara respektive deltagares förväntade förmågor på tennisbanan. Resultatet av denna mycket livliga diskussion finner ni i lottningen. Seedningskommittén har inte alltid rätt, men den gör så gått den kan. I händelse av jäv står jävig person förstås utanför beslutet. Den som vill överklaga seedning kan vända sig till Seednings-Öfver-Prövnings-Direktör (ÖSPD) Per Schött, han bor i Gula Gården längst bort mot hamnen. Han är känd för att vara rättvis med också mycket bestämd.

Flera av er har lämnat önskemål om tider. Det är svårt att tillgodose alla dessa när det är nästan 150 deltagare som spelar i flera klasser, det kan snabbt bli konflikter i schemat. Jag tror att det mesta har funkat, bortsett från önskemål om att exempelvis starta först tisdag/onsdag, vilket blir omöjligt givet antalet spelomgångar.

Givet det stora intresset måste vi be er alla att ha koll på schemat. Tider och resultat uppdateras löpande online. Om vi ändrar tider så meddelar vi det. Om ni vill ändra tider själva, ta kontakt med er motståndare (kontaktlista till samtliga deltagare i turneringen finns här och tas bort direkt efter tävlingens slut). Det finns typiskt sett lediga tider på lördag förmiddag, samt övriga dagar tidig morgon (07:00 eller 08:00) samt kvällar (18:00 eller 19:00). I övrigt är det ganska fullt kommande dagar. När båda spelarna/paren är ense om ny tid, meddela tävlingsledningen på LjugarnOpen2021@gmail.com. Försök dock att anpassa er efter tiderna i schemat så blir det mindre administration och huvudbry. Om ni inte kan hitta en ny tid och måste lämna WO, meddela detta till er motståndare samt på LjugarnOpen2021@gmail.com.

Kom igång i tid. Var på plats i god tid innan angiven matchstart och anmäl dig till matchvärdarna på plats. De fördelar bana i turordning baserat på schema och ankomst. Bolla in i max fem minuter och försök hålla tempot i sidbyten mm.

Om det blir förseningar under dagen kommer vi att lägga upp information om detta på FB.

Döm generöst. Är du tveksam om en boll är inne eller ute skall den dömas in. Döm bara ut bollen om du är helt säker. Räkna högt så har ni koll på ställningen, använd kulorna på domarstolarna.

Kall dryck, kaffe, mackor mm säljs i klubbstugan. Det kommer också finnas mjukglass och en del annat som serveras av driftiga juniorer. Toalett finns på Björkvallen, men inga duschar.

Vi hoppas att ni ska få en härlig vecka. Viktigast av allt: Även om det är en tävling, glöm aldrig att ha roligt på banan!

Lycka till!

Tävlingsledningen

Matchtips lördag

Ljugarn Open: anmälan öppen!