Matchtips lördag

Imorgon drar vi alltså i gång. Efter att ha kastat ett öga på spelschemat vill Tävlingsledningen dela med sig av sig av några tips till publiken. Tre matcher som kan bli extra roliga. Antingen för att de helt enkelt blir bra. Eller för att de kan bli underhållande av helt andra skäl.

Först ut av alla matcher klockan 13:00 har vi en riktig smällkaramell. En Melcher-Claëssiansk internuppgörelse i Mixedklassen, featuring Elsa Ödqvist. Elsa och Wille tar sig alltså an Sara och Jack. Jack, som så här tidigt i turneringen normalt sett, liksom Sara, är ganska stark, då han ännu inte har börjat knapra voltaren och sannolikt inte heller bär mer än enstaka vulkanskydd (han kommer sedan, som många av oss vet, under kommande vecka att genomgå en metamorfos till något som mest liknar en grodman med andningshål, halvt neddrogad av diverse smärtlindrande preparat). Tävlingsledningens tips är ändå att Elsa och Wille kommer dra ett streck i sanden här. Seniorernas tid är förbi. Juniorerna kliver fram. Young Eargerness will defeat Mature Stamina.

Klockan 11:00 kliver familjen Sandberg in i turneringen igen, då Boel och Louise Sandberg möter Camilla Mattson och Elinor Stenberg i damdubbel. Familjen Sandberg ligger precis som för två år sedan högt i rankingen baserat på representation i antal klasser, de lyckas nämligen med bedriften att spela nästan alla klasser vi har. Det gillar vi! Och som vi minns det för två år sedan bör vi dessutom förvänta oss fina resultat. På andra sidan nät står Camilla Mattson, just anländ efter en seglats, tillsammans med Elinor Stenberg, som legat i hårdträning under ett par veckor. Matchen blir jämn, men Tävlingsledningen tror att Sandbergs går vidare efter matchtiebreak.

Slutligen har vi en sluggerfestival som går av stapeln 18:00. Jocke och Calle Schött möter då Arvid Vucetic och Samuel Schröder i Herr Dubbel A. Det tog enligt uppgift sex minuter och åtta sekunder för bröderna Schött att överklaga sin seedning och lottning hos Öfver-Prövnings-Seednings-Direktören i flygeln bredvid. Tidsfördröjningen förklaras sannolikt huvudsakligen av den dåliga uppkopplingen borta i hamnen. Efter att ha fått ett omedelbart, vänligt men bestämt avslag från ÖPSD, får bröderna nu ställa sig in på match. Arvid och Sam är liksom Jocke och Calle före detta tävlingsspelare. Skillnaden är dock att Arvid och Sam slutade för bara något år sedan, medan Jocke och Calle slutade för sisådär 20 år sedan. Samt att de sistnämnda bröderna spenderat en inte helt oväsentlig del av dessa 20 senaste år med en sejdel i handen innehållande sådana ädla drycker som de yngre förmågorna på sin höjd har smakat på. Här får bröderna Schött helt enkelt bära skyddshjälm och jaga game. Arvid och Sam går vidare, Jocke och Calle går till Brunan.

Ovan tips liksom highlights för söndagen följer under morgondagen.

Ha en rolig dag på Björkvallen!
Tävlingsledningen

Lördagskrönikan och matchtips söndag

Ljugarn Open: Nu är spelschemat uppe!