Välkomna till Ljugarn Open 2024!

Hej alla tennis lovers!

Nu har lottning och tider för Ljugarn Open 2024 publicerats på SVTF - spelet startar på söndag morgon!

Vi är nästan exakt lika många som spelar i år som i fjol; drygt 150 anmälda skall nu spela 215 matcher i 14 klasser på 6 dagar. Vi flyttar därför på söndag vårt pick och pack till Björkvallen, där vi under en veckas tid kommer att spela och titta på tennis, men även diskutera tennis, fika, äta glass och kakor, eller varför inte festa till med en hamburgare medan racketen strängas om.

Som de flesta av er vet vid det här laget, brukar det skrivas en del om Ljugarn Open. Vi kommunicerar här på hemsidan samt i vår Facebookgrupp och på Instagram, men ibland också per email till de som angivit en email-adress i sin anmälan. Möjligen kommer eder ständige krönikör att återkomma med en prolog redan inför startskottet för tävlingen, det finns trots allt en del stoff som måste behandlas, såsom exempelvis den nya mixedklassen, samt åsikter om detta påfund, men även introduktion av några av de nya spelarna i byn, som förmodligen inte riktigt förstod vad de gav sig in på när de anmälde sig till Ljugarn Open. Men innan dess - och för att viktig information inte skall drunkna i kommande massiva informationsflöde - vill jag att ni med stor noggrannhet läser och beaktar följande:

Var i tid. Spelare skall vara anmälda till matchvärdarna på plats senast 15 minuter före utsatt matchtid. Schemat är smockfullt, så om vi råkar vara tidiga måste vi utnyttja det. Vid stora förseningar skriver vi det på FB, men ni kan också ha kontakt med kompisar som är nere på vallen.

Max 5 minuters inbollning. Värm upp innan ni går in på banan. Vi har inte tid för 10-15 minuters inbollning. Matchvärdarna kommer jaga på er. Och om detta inte skulle hjälpa kommer de att ringa Magnus Berg, som har lovat att med vänlig bestämdhet sätta fart på det hela.

"Reservplats". I singelklasserna finns det reservplatser inlagda och några av er är därför schemalagda att möta en "reservspelare". Skälet för detta är att det ofta är någon som glömt att anmäla sig och då har vi plats för dem. Vi meddelar er om det blir match (dvs om en reserv dyker upp). Om ni inte hör något kan ni utgå från att matchen inte blir av, varför ni i så fall automatiskt går vidare till nästa omgång. Och för att inte skapa falska förhoppningar i det omedelbara grannskapet: Nej, Kricke, det skulle inte räknas som en seger, men jag förstår hur du tänker.

Vi har fått vatten! I år har vi investerat cirka 600-700tkr i VVS-anslutning, att dra rör och bygga toaletter. Det är nu slut med bajamajor och slut med att bära vatten. Ni har kanske noterat att vi har höjt anmälningsavgifterna lite i år, så här har ni förklaringen. Föreningen är ideell, alla vuxna jobbar gratis och anmälningsavgifter och andra pengar föreningen genererar återinvesteras i vår fina anläggning. Den som vill bidra lite extra till vattenprojektet kan köpa den stora Ljugarns IF-vattenflaskan. Och glöm inte att alltid lämna toaletten, liksom Björkvallen i övrigt, lika skinande ren och fin som ni vill finna den!

Vid förhinder: Generellt sett finns det väldigt få lediga tider och vi hoppas att ni kan prioritera utsatta matchtider. Vid förhinder, som såklart kan uppstå, ska ni prata med motspelaren (kontaktinformation kommer att finnas på Björkvallen) och sedan med tävlingsledningen. De tider som finns lediga är med få undantag på kvällen (från 19) eller på morgonen före 08.

Vid regn. Om det är blött på banorna skjuts speltiderna upp. Vi försöker spela ikapp under innevarande dag men om det inte går kommer schemat för kommande dagar att göras om.

Finaler och fest. Vi hoppas att finalerna ska kunna spelas på fredag och att vi kan ha fest då. Vi återkommer med mer information.

Stort lycka till, vi ses på söndag, let the games begin!

Ulf Vucetic

Ordförande och tävlingsledare

Ljugarn Open - Prolog

Padel KM 2024 avgjort, nu uppladdning inför Ljugarn Open 2024!